BLOG percuma atau berbayar??

Terlebih dahulu, post kali ni tak point kepada sesiapa, ia cuma isu yang ditanyakan kepada saya melalui email, mengapa saya hanya gunakanblog percuma saja ..Sama ada menggunakan blog percuma atau yang berbayar, terpulang pada niat Anda mahu berblog, untuk apa menulis di blog dan tujuan sebenar Anda membina blog.

Saya fokus di tapak blog percuma ni kerana saya menggunakannya 100% untuk berkongsi ilmu dan menyebarkan motivasi di ruang Internet khususnya untuk pengguna Internet Malaysia, Brunei dan Indonesia.Walaupun saya tahu risikonya dari segi kredibiliti, imej dan tanggapan tak professional dari blogger lain, namun di sinilah platfrom permulaan untuk saya pamerkan expertise saya dan minat mendalam pada motivasi.

Buat masa ini saya lebih menumpu pada penambahan info dan artikel-artikel motivasi kerana hasil dari kajian yang saya jalankan, pembaca lebih menumpu pada info di blog dan kejujuran penulisnya.Blog percuma atau berbayar, terpulang pada Anda kerana masing-masing ada kelebihan sendiri, cuma Anda perlu optimasikan ia untuk do something good for others.

Jika Anda masih menggunakan blog percuma atau website percuma, jangan asyik rasa rendah diri dan jangan pula selalu membanding-bandingkan diri dengan blogger professional yang ada host berbayar, terima seadanya itu adalah kelebihan mereka.Buktikan kemampuan Anda pula dengan menjadikan tapak percuma tu untuk memperlihatkan kepakaran Anda bersaing dengan blog-blog lain yang menggunakan host berbayar, lama-kelamaan, pembaca akan respek juga pada Anda, tak kisah sama ada guna host percuma atau yang berbayar.

Saya tak tahu mengapa saya fokus pada blog percuma ni, tapi saya dah tak fikir tu, yang ada dalam minda saya cuma keseronokan menulis dan mengupdate blog. Keseronokan tu juga yang mendorong saya untuk rajin membaca buku-buku motivasi dan berbincang motivasi dengan kawan-kawan melalui Internet.Di alam sebenar, minat saya pada motivasi diperlekehkan dan dipandang serong.

Takde atlit renang lelaki beragama Islam yang minat membaca, dalam masa yang sama minat pada teknologi dan kewangan. Saya tak tahu kenapa saya minat, tapi ia berapi, galak menyala di dalam diri saya.Tips hari ini, jika ada orang perlekehkan apa yang Anda buat, biarkan saja mereka dan jangan biarkan kata-kata mereka menggangu fikiran Anda. Teruskan saja dengan apa yang Anda buat sekarang ini dan perlihatkan hasil kejayaan dari usaha keras Anda, itu akan membuat mereka terdiam kelu!!
Kata Andrew Matthews, Follow Your Heart!
View technorati.com

No comments: