Pencari Madu Diganggu Pontianak

Pencari Madu Diganggu Pontianak

Dapat dari member...

just nak share dgn kawan2

-------------------------------------------------------

Betul ke citer nih??

WALLAHU'ALAM BISSAWAB...

but dunt worry....dis is not a fooling around story...its a story and a story semata...no stupid jokes or wat....enjoy...

Ni lagi 1 kisah yg btol2 terjadi kt bapak aku!! (dia citer kt aku)..bapak aku ni walau dok kt KL tp dia ada ramai member kt kampung2(merata2 kampung kt M'sia..especially area Temerloh, Pahang) sbb dia ni ex-army..so dia ni suka gi memburu kt hutan2 yg berhampiran kampung2 mmber dia la.. kbtulan plak bpak aku ada 1 dusun buah2an area pedalaman Temerloh....dlm byk2 mmber dia tu adala sorg yg keja dia ambik madu lebah kt tgh2 hutan(part time-hobi).. sekali gus suka jgk gi teman bapak aku mmburu..dia nih aku nk kabo sket kalu skali kita tgk muka dia mmg kita tetibe jek jadik respek kt dia..tatau la pesal. umo dlm area55-60thn..tp bdn maintain beb!.berketoi2....

dlm bln 7 thn 2001 tak silap aku,bapak aku gi la mmburu tempat yg biasa dia gi dgn 3-4 org mmber dia termasuk la pengambik madu nih. diorg gi bwk jeep. parking kt dusun bapak aku pastu g jln masuk hutan.diorg mmg planning nk bermlm dlm hutan tu sbb kebiasaannya mmg cmtu.sgala persediaan dh ada..jln punya jln (mybe di pertghan,tukang ambik madu nih ttibe jek berenti..yg lain pun berentila skali (sbb diorg ni kut kt blakang je)..bapak aku ckp time tu keadaan dlm htn tu senyap gilos!! xder bunyik binatang lgsung walau cengkerik!....dlm 3-4 minit diorg kaku kt situ tanpa sbrg kata, tukang ambik madu nih sound kt yg lain, "ada benda nk main dgn kita"..dgn nada slow &rilek je..bapak aku dgn yg lain msing2 angguk faham. dlm hati bapak aku dh bc mcm2 ayat dh..(sblm msuk htn nih diorg dh diberi pringatan psl benda2 mcm nih oleh pngambik madu, tu psl diorg x gelabah sgt &bersedia)...

diorg truskn prjlnan, dlm pkul 9.30 mlm diorg stop lg..kali ni diorg ternampak benda pulak..benda apa?,tu dia ular sawa besar tong deram melintang tgh2 laluan dorg!!..time tu dorg pakat2 duduk mencangkung. Tunggu ular sawa tu hilang..bapak aku dh sket goyang..dia ckp x penah seumo idup jmpa ular sawa sket pnya beso cmtu..dan yg lebih mnggerunkan lg time ular tu mlintas diorg trdgr suara seakan org tua ketawa..heehh..heehh..heeehhh..sayup2 je....yg bpk aku plik sgt ular ni mlintas cuma nmpak yg mlintg jln je..mknanye belen sblh kepala & ekor dia x der! tp dia brgerak..xpela, ujian pertama kot..

bapak aku ckp dlm hati..dh abis ular ni mlintas..pngambik madu nih bg isyarat spya jln dlm 10 minit lg pastu pacak kemah nk tido. dorg ikut je, sbb dia nih mmg arif hal2 dlm htn....dlm pkul 11.00 mlm, lps smua dh nk tido(khemah dorg sempoi je, ade bumbung &alas kanvas je..just nk elak dr hjn)..pngmbik madu ni bgn ttibe je berdiri tgk! diorg pun pelik & terkejut..pesal?..dia berdiri tgk btul2 mnghadap sbtg pokok balak beso..lama dia berdiri tp x buat apa2. dorg senyap &perati je..lbh krg 7-8 minit, dia duduk balik..pastu dia g amik wudu' kt ank sungai x jauh dr situ..lps dia balik trs je dia azan & smbahyang sunat tolak bala..lps tu diorg tido smpai pg xde ape2yg kacau dah.

time mlm esoknye diorg mkn ayam htn pnggang hasil perburuan hari tu kat tepi sungai..area pkul 8.45 mlm..dah abih mkn, sgala sisa mknan trus tnm dlm tanah (petua org2 tua kot)..skali lg pngmbik madu nih jadik mcm smlm..ttibe je bgn tgk berdiri..mnghala ke hulu sgai..dorg yg lain dh tau snyap je la..tgk je smbil berdoa jgnla ape2 yg buruk trjadi....mmg x jd ape2 mlm tu..tp lps tu pngmbik madu nih sound kt dorg supaya esok jgn mmburu dah..dh cukup tu..time dia plak nk cari madu.okey!..dorg faham....

esok pg dorg trs gi ikut pngmbik madu ni cari sarang lebah..kali nih dorg kena msuk htn dlm lg..sbb lbah mmg buat srg kt pokok2 balak besar hutan dara punya..dorg ikut la, sampai la pngambik madu nih jumpa pokok ketualang (lebah suka buat srg kt spesis pokok ni)..time tu dh ptg, pukul bape aku x sure..pngambik lebah ni buat la persediaan nk pnjat pkoktu..bpak aku ckp mmg besau,dlm 3 pmeluk org dewasa!..tp nasib la ada pokok2 kecik (pokok tumpang) yg menjalar kt btg pokok ni....pngambik madu ni bg petua pd dorg spy jgn buat bising..jgn tegur kalau nmpak apa2..jgn usya apa2 benda lama2..lg 1 dia sruh slalu baca ayat kursi. (bapak aku pun pelik, biasa dia ikut ambik madu lebah dgn dia nih xde la byk sgt pantang larang..kali ini lain plak..bpak aku dh syak mesti ade yg spesel nih!..

dlm pkul 8.00 mlm pngambik madu nih start pnjat pokok nih..dia bwk alat2 dia la, torchlight kt kepala 1....dorg kt bwh nih ttibe jek dpt rase angin sepoi2 bhasa..dingin jee..tp yg peliknyer,pokok tak brgoyang sket pun!..msing2 dh pucat,y e la..sifu dah kat atas pokok..maunya ttibe je terjojol king kong jadian,hah!mampoih!!..

msing2 snyap baca mcm2 surah dlm hati..bapak aku dh standby snapang..silap sket je,mmg dia tembak trus! No excuse2!!....lps angin tu hilang, dorg cool balik..msing2 dongak kt atas..YaAllah!!!..hargghhhh!!! Apa benda tuu..bapak aku dh terjerit dlm hati,terjojol mata dorg tengok ada benda melayang2 keliling pucuk pokokketualang nih (x jauh dr tmpt pngambik madu nih)..dorg kt bwh msing2 dah ketar..xtau nk buat apa..itulah 1st time bapak aku & mmber dia dpt tgk secara live & dgr suara langsuir mengilai..nk terkencing bapak aku dibuatnya....tu dia, dorg apa lg..habih semua surah diorg baca..bkn dlm hati lg dah..dh kuat2 dh..dh jadik mcm kelas mngaji la plak..yg mnambah mengerunkannya lg, bkn ada 1 je benda tu kt atas..nu dia ada 2-3 ekor lg bertenggek kt pokok balak sebelah!!..

dlm dok gelabah tu dorg dpt dgr yg pngambik madu lebah ni azan kt ats..benda nih mngilai lg kuat!! Siap geng2 dia pun sahut-mnyahut!! perghh..bapak aku abis dh terlepas snapang tah kemana..terduduk mngeletar!....dlm 15 bls minit lps kena usik tu..dorg terdgr pngambik lebah ni mnjerit kuat dr atas pokok,"yaa laahh..yaa laahh..aku nak balik la nii..aku turun..mintak maaf la sebab kacau nak tido!!!..sudah! sudah!tak mau main dah!!!!"..dorg tggu kt bwh..dlm 10 minit pngambik madu lebah ni smpai kt tanah..dia bg isyarat supaya jgn tgk atas dah..takut benda tu ikut..tapi....mmg benda ni x skolah, dia ikut sampai bwah!!!..sekor jee..dia turun merangkak ikut btg ketualang tu..btul dia stop ngam2 sama paras dgn dorg berdiri..tu dia,bertambh2 mngeletar la dorg..pngambik lebah ni rilek je..mata bapak aku dgn yg lain dh terjojol dh melekat kt benda tu!!..takut kalau2 dia terkam!..

bpak aku ckp rupa dia mcm org tua,berkerepot..rambut pjg berserabai..bdn dia separuh je kain yg balut badan dia kaler putih kekuningan(lusuh)..bau hampess!!..macam hancing..yg mggerunkan lg suasana yg dh sedia gerun..si pngmbik madu nih sound supaya jgn brgrak..baca apa2 yg patut..jgn tgk dia..tp, apa buleh buat..mata dorg nih dh mcm kena paku supaya tgk gak benda nih!! Alahaaiii bapak aku....

lama gak benda tu melekat kt btg pokok tu. nk tau cmna dia mlekat?bapak aku ckp dia melekat pkai gigi dia yg rongak tu..gigit kt batang pokok sambil mata dia dok perati mesra je kt dorg!! (wehh..mremang siol!).. udahnya, pngambik madu nih dh xleh tahan lg dah..dia ambik sgenggam tanah pastu dia puss kiri,puss kanan sket dia baling kt benda tu..benda tu seakan terkejut..dia mngilai kuat smbil snyum kt dia org..pastu hilang!

Nu kt ats pokok menatang nih sahut-mnyahut...."kami dtg bkn nak buat kacau!! kami dtg nk cari rezeki Tuhan!..kita sama2 makhluk Tuhan..kami tak mau main dah!! kami tak halalkan dunia akhirat kalau main dgn kami lagi!!!..pngambik madu ni sound direct jee kt benda tu..trus je snyap benda tu mngilai!!..dah, jom kita balik..dorg trus balik ikut pngmbik madu nih..dlm pkul 12.30 mlm dorg pacak kemah..pngambik madu trus ambik wudhuk pastu smbhyang tolak bala..bapak aku dgn yg lain still lg terkejut..jadik sangap semua!!

ikut je ke mana pengambik madu ni pegi..hehehee (takut la tuu..)...dh slesai solat,pengambik madu ni sound yg benda tu msih lg ikut..tp tatau kt mana..nah, bertambah pucat la dorg..last2 dorg (kecuali pngmbik madu)bersepakat xnak tido..msing2 pgang snapang..dh stndby peluru by2!..hehehheee..bapak,bapakk.....

agaknya dr berkat solat pngmbik madu nih..benda tu mmg x kacau..tp ada masa dia dorg terdengar suara mngilai jauh jee..sayup2....esoknye lps solat subuh, dorg trs je cargas..x tunggu lg dah..sampai je dusun bapak aku, pngmbik madu ni trus sruh diorg mandi dlm sungai dgn baju2 seluar skali..abih bsh kuyup semua..xnak bg benda tu ikut smpai rumah kacau anak bini plak katanya..sampai je kt kmpg, bpak aku dgn yg lain rs bdn lemah2..yg sorg lg elok je kluar dusun (msuk kmpg,trus je pengsan..)..hasilnya bapak aku demam terkejut 4hari..

member yg lain pun sama..meragam..tp yg pengambik madu nih rilek je..siap buleh gi jual madu lg tu kt psr mlm!!..mmg tererr ilmu di nih!!..tabik spring pak cik!!!..

ha tu la dia kisah ngeri bapak aku!!

masa dia citer kt aku pun aku dah rase nk terkencing!!!!hehe

No comments: